Linképítés: Ne lépd át a Google ingerküszöbét, mert iszonyatosan megbüntet!
A linképítés régen egész más volt, mint ma. A Google érzékeli a barbarizmust, és lecsap!
A linképítés a keresőoptimalizálás, azaz a SEO (Search Engine Optimalization) része. Célja, hogy egy bizonyos weboldalra minél több és minél megbízhatóbb, erősebb link vezessen, így a keresőalgoritmusok mind értékesebb oldalként tartsák azt számon, ezzel pedig előbbre kerüljenek a találati listákon.
Miért a linképítés?
A linképítés mint fogalom lényegében 1998 óta létezik, mivel a Google ekkor vezette be a PageRank mutatót. Az online marketingben egy évtizeden át gyakorlatilag ez volt a legmeghatározóbb tényező, ugyanis a Google, amely már akkor is a legnagyobb keresőszolgáltatás volt, elsősorban ez alapján rangsorolta az oldalakat. Szinte kizárólag PageRank mutatón múlott tehát – kicsit túlozva – hogy egy weboldalt hányan érnek el, ez pedig meghatározta a potenciális ügyfelek számát is.
PR, azaz a PageRank és a linképítés kapcsolata
A PageRank kezdetben igen egyszerűen működött, lényege az volt, hogy egy oldalra minél több link mutasson – a kritériumok hiánya szülte meg a napjainkra már okafogyottá, sőt, inkább károssá vált "nagyüzemi, automata" linkkatalógusokat. Ezek olyan weboldalak voltak, melyek több száz vagy több ezer linket tartalmaztak, és gyakran gépiesített, azonos szöveggel megírt tartalommal. Ezek a "linküzemek" olyan mértetekben terjedtek el, ami már jelentősen befolyásolták a Google kereső találati listáit. Ha tehát valaki oldalának erősebb PR-értéket akart, egyszerűen beregisztrál néhány száz vagy ezer ilyen katalógusba. Manapság azonban ez már nem működik – elsősorban azért, mert a keresőalgoritmusok okosabbá váltak, felismerik az ilyen rossz minőségű automata katalógusokat, és a rajtuk szereplő oldalakat nem hogy jutalmazzák, de hátrébbsorolással büntetik. A Google „black hat” módszerek ellen meghirdetett hadjárata kétségkívül eredményes volt ebből a szempontból, bár a linképítést nem ellehetetlenítette, csak bonyolultabbá tette. Nem minden linkkatalógus rossz, vannak jó minőségű, a látogatók és így a Google által is preferált linkgyüjtemények, melyeket mi magunk is rendszeresen használunk.
Linképítés napjainkban, újragondolt konstrukciók
Napjainkban a linképítés még mindig a tartalommarketing szerves része, összefonódott azonban a szövegírással is – nem elég, hogy linkjeink megbízható, koros, értékes oldalakon szerepeljenek, de az is szükséges, hogy egyedi és releváns szövegek részét képezzék. A hatékony linképítés tehát minden esetben megkívánja egy legalább néhány száz karakteres, a SEO kívánalmainak tökéletesen megfelelő szöveg megalkotását is. Ez az ún. prémium linképítés – a korábbi módszerek finomított, „taktikusabb” változata, amely hatékonyságában nem marad el a korábbi technikáktól, kivitelezésében azonban jóval komplexebb.
Google barát linképítés egy példán keresztül
Ma egy értékes link úgy kell kinézzen, mintha az egy személyes ajánlás lett volna. Mit is jelent ez? Nézzünk egy példát. Vince nyári szabadságát tölti Horvátországban, a Plitvicei tavaknál. Egy vendégházat vett ki családjával. A vendéglátók helyi különlegességgel kínálták meg érkezéskor, lesték minden kívánságukat, azaz valóban kellemes élmény volt a nyaralás. A Plitvicei Nemzeti Park csodálatos volt, sok fotót készített a tájról. Szabadsága után hazament és írt a blogjában az élményeiről. Természetesen leírta a vendéglátók kedvességét és a park szépségét is fotókkal. Belinkelte a vendégház honlapját, és a nemzeti park honlapját is, hogy az olvasói könnyen átkattinthassanak.
Emellett még a nyaralás alatt tett ki selfiket a Facebookra, illetve még 1-2 fotót, megjelölve, hogy hol készült, akár honlapcímet is linkelve mellé. Ez a személyes ajánlás. Ha sok ilyet kap egy weboldal, akkor a Google úgy ítéli meg: ez egy jó hely, ha ennyien beszélnek róla, és előrébb sorolhatja a keresőben, hogy ő maga is ajánlja a vendégházat, illetve a nemzeti parkot.
Mennyire életszerű az, hogy 8-10 blogban szószerint azonos mondatokkal, szókinccsel, terjedelemmel és ragozással számol be 8-10 ember az élményeiről? Tudjuk a választ: ez lehetetlen. Ha tehát azonos szöveggel próbálunk linképíteni, akkor a Google látni fogja, hogy át akarjuk verni, és bizony, megbüntet érte.
Trükközni persze ma is lehet valamennyire – erre elsősorban a közösségi média biztosít lehetőséget, tehát a közösségi oldalak, blogok, nyilvános enciklopédiák, melyeket a keresőmotorok egyedi módon értékelnek. Ez ugyanakkor sokszor azt is jelenti, hogy a link nem lesz annyira értékes – bár büntetés nem jár érte, ha a weboldal hivatkozása megjelenik egy blogposzt hozzászólásaként, az algoritmus minden bizonnyal kézzelfogható előnyöket sem biztosít cserébe.