HonlapBirodalom Blog

Webanalitika - A számok titkai

2020. március 09.
4308
webanalitika

A webanalitika nem kérdéseket tesz fel, hanem válaszokat ad. A válaszok segítenek tökéletesíteni honlapját, a látogatóból vevőt vagy ajánlatkérőt generálni.

Webanalitika - Itt az idő a növekedésre!

Amikor meglátogatom szüleimet, mindig elámulok a város közepén álló társasházuk kiskertjén. A szivárvány minden színében pompázó virágok harmóniája elkápráztat. Ha kiülünk édesanyámmal beszélgetni, mindig hosszú percekig meséli melyiket mikor és hogyan öntözi, milyen tápanyagot használ, melyik imádja a napfényt és milyen elgondolások vezették, hogy egyiket ide, másikat oda ültette. A metszés, az időjárás, a kártevők elleni védelem - mind lényeges számukra. Gondoskodása és állandó törődése nélkül ez aligha jöhetett volna létre.

Úton a tökéletes honlap felé

A honlapkészítés hasonló tevékenység. Meghatározzuk céljainkat, célközönségünket, kreatív és egyedi, a céloknak megfelelő látványtervet hozunk létre. Az aktuális szabványoknak megfelelő programozással és modulbeépítéssel, sűrű teszteléssel létrehozzuk a honlap vázát. Aztán jöhet a szövegírás, a keresőoptimalizálás és végső tökéletesítés. A közösségi média és az AdWords lehetőségeit kihasználva tesszük egyik napról másikra élővé és látogatottá a weboldalt - így juttatva el információinkat ezernyi személynek. Ekkor pedig hajlamosak vagyunk megpihenni, hiszen a magok elültetve, a tervezés jó, a virágföld a legjobb minőségű, az automatikus öntözőrendszer is teszi a dolgát. Mi kell még?

webanalitika a siker kulcsa

Állandó felügyelet

Ahogyan egy virágoskert sem szépülhet állandó felügyelet és módosítások nélkül, úgy a honlapunk látogatóinak viselkedését is figyelnünk, elemeznünk kell. Vajon naponta hány látogató érkezik oldalunkra és hány százalékuk új, vagy visszatérő látogató? Vajon a látogató egyből kilép az oldalunkról, vagy sok-sok értékes percet tölt ott és szinte az összes aloldalt meglátogatja? Vajon történik-e aktivitás, véleménynyilvánítás, lájkolás, esetleg vásárlás? Az ország, sőt, a világ mely részéről érkeznek a legtöbben, és mobiltelefont vagy számítógépet használnak sűrűbben? Facebookról, fizetett hirdetésről, vagy elhelyezett linkekről, esetleg a Google-ból találnak ránk? Minderre és számos más kérdésre ad választ a webanalitika.

Az interneten fellelhető adatok 92%-a
az elmúlt két évben készült el!

Adatbombázás

A YouTube-ra percenként 72 órányi videóanyag kerül feltöltésre. A Facebookra havonta több mint 30 billió különböző adatot töltenek fel a látogatók. A filmeket és videókat már közel 50%-ban nem a tv-ből, hanem online nézzük. A világ összes digitálisan is létező zenéje ráférne 100.000 forintnyi merevlemezre. Az internet a világ leggyorsabban növekvő adatmezője. A rajta fellelhető adatok 92%-a az elmúlt két évben készült el. Ha információt akarunk átadni és csatlakozni akarunk ehhez a hihetetlen méretű, 8 zettabyte mennyiségű adatfolyamhoz, akkor az életben maradáshoz létfontosságú a webanalitika használata.

9 kérdés, melyből kiderül, mit csinálsz rosszul

A Google Analytics számtalan, korábban ismeretlen adatra mutat rá. Talán nincs is olyan statisztikai kérdés, melyre ne tudnánk válaszolni. Most az alapkérdéseken túl bemutatunk kilenc olyan kérdést, mely ellentmondást nem tűrően fordít vissza a bukáshoz vezető útról.

1. Imádnak a látogatók, vagy messzire elkerülnek?

Az új és a visszatérő látogatók egyaránt fontosak. Hányan jöttek és pontosan hány másodpercig maradtak? Vajon visszajárnak-e azok, akik már találkoztak a honlappal? Végigolvassák-e az írásokat, eljutnak-e legalább a kosárig? Ez főleg webáruház, sűrűn frissülő weboldal esetén fontos kérdés.

2. Melyik menüpontom váltja ki a legnagyobb ellenszenvet?

Mindenképpen lesz olyan aloldal, melyet gyorsan átugornak, melyet látva többen kilépnek az oldalról. Pontosan mely szolgáltatás, mely menüpont az, ami kiváltja mindezt?

3. Hányan néznek iPhone-ról?

Pontosan mennyi iPhone-ról érkező látogatót veszít azzal, hogy nem reszponzív az oldala? A mobiltípusok meghatározása látogatóink beállítottságát, anyagi környezetét is definiálják, amellett, hogy rávilágít: szükség van-e a magas mobilos megtekintés miatt reszponzív weboldalra!

4. Közöny: én is haldoklom?

Hol és mennyien beszélnek a honlapról, a termékekről, az írásokról, szolgáltatásokról? A külső források, blogok, hírportálok, a közösségi média beszámol-e rólam, és ha igen, vajon hányan kattintanak ezekre? Érdeklem-e a más forrásból érkező látogatókat? Az, hogy mennyire vagyunk népszerűek attól függ, a látogatók érdeklődését felkeltjük-e. Ha nincs külső aktivitás, akkor közöny van, az pedig egyenlő a halállal.

5. Mely hirdetéseimet k***am el?

A kérdés már-már bicskanyitogató. Legyen mersze és hasonlítsa össze, hogy a szórólapok, vagy a Facebook volt hatékonyabb. Nem vicc, az újsághirdetések hatékonyságát is mérhetjük, így teljes képet kap az összes reklámjáról. Sőt, ezek egymásra hatását is kimutatjuk, ennek vizsgálata pedig kulcskérdés.

6. Kidobott pénz akkor hirdetni, amikor zárva vagyok?

A különböző időszakok, munka- és ünnepnapok, sőt, az időjárás, a reggeli, déli, délutáni, éjjeli időszakok is hatással lehetnek a honlap olvasottságára. A marketing és a hirdetések ütemezése szempontjából nem elhanyagolható kérdés: mikor hirdessek, mikor jelenjek meg?

7. A honlapom mely részei láthatatlanok?

Vajon legörgetnek a főoldal aljára? Észreveszik a jobb oldali “Akció” gombot? Használják a fejlécben látható linket? Eljutnak egyáltalán az űrlapig? Lényeges kérdés, hiszen akár az egész honlapstruktúrát fel kell borítani, ha egyes menüpontok “láthatatlanok” és nem kattintják a látogatók.

8. Mely megyék és városok zsákutcák az értékesítésben?

Földrajzi, országokra, megyékre és városokra bontott kimutatásunk megmutatja, mely területekre kell a legnagyobb és a legkisebb hangsúlyt fektetni. Miért fektetne be ott, ahonnan nem érkezik megrendelés?

9. Komolytalannak tűnök?

Hogyan szól a látogatóihoz?Mi lenne, ha tudná, hogy többségük nő, tinédzser, idős nyugdíjas? Nem máshogyan viselkedne? A demográfiai méréssel elkerülheti, hogy komolytalannak tűnjön!

Kell ez nekem?!

A webanalitika célja nem az, hogy felesleges válaszokkal, mindössze a kíváncsiság kielégítése miatt zúdítsa ránk az adatokat. Ezek az adatok kincset érnek. Megmutatják, milyen változtatásokra van szükség a látogatók vonzása, az oldalon tartása, vagy akár a vásárlás elérése érdekében. Például miért ne jelenjen meg weboldalunk mobiltelefonra optimalizáltan, ha a látogatók 80%-a mobiltelefonról érkezik? Miért ne strukturáljuk át az információkat, ha a látogatók többsége csak egy bizonyos aloldalt nyit meg sűrűbben? Miért ne legyünk hatékonyabbak és miért ne legyen egyre virágzóbb a kertünk, ha megtehetjük? A folyamatos hatékonyság érdekében végezzünk sűrűn honlap-elemzéseket, esetleg SEO auditot, és változtassuk meg oldalunkat ez alapján, a látogatók igénye szerint. Előzzük be a szomszédokat, és legyen nekünk szebb a kertünk!

Webanalitika: a weboldal látogatottságát és a látogatói viselkedést mérő tevékenység, mely nem pusztán statisztikai adatokat mutat, hanem rávilágít az egyes mérőszámok közötti összefüggésekre és ettől függően optimalizálja a weboldalt a hatékonyság növelése érdekében.

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása